9 клас

Дистанційне навчання

18.02.22

Тема: Генетика статі і успадкування зчеплене зі саттю.

Завдання: заповнити таблицю.

Опрацювати § 38, (по Соболю), § 35 (Шаламов)



14.02.22

Тема: Поняття про зчеплення генів. Хромосома теорія спадковості.

Вправа:

Якими можуть бути діти від шлюбу чоловіка та жінки з хвилястим волоссям, якщо хвилясте волосся - домінантний пряв ознаки, а пряме - рецесивний?

Переглянути відео до теми уроку:

Завдання: записати основні положення хромосомної теорії.
Дати відповідь на запитання: Яке значення хромосомної теорії спадковості?
Опрацювати § 37, (по Соболю), § 34 (Шаламов)


11.02.22

Тема: Ознака організму як взаємодія генів.

За допомогою відео заповнити таблицю:


тип взаємодії

Характеристика

Д\З: опрацювати § 36, (по Соболю), § 33 (Шаламов)

04.02.22

Тема: Закономірності успадкування ознак, встановлені Г.Менделем. І та ІІ закони.





Уважно переглянути навчальне відео

 (тільки перші 2 закони Г. Менделя)


Розв'язати задачі:
 1.У кролів ознака нормальної шерсті домінує над ознакою короткої шерсті. Яка ймовірність народження крольчат з нормальною шерстю від гомозиготних кролів?

2. У людини рецесивний алель  зумовлює глухонімоту, домінантний алель  — нормальний слух. Від шлюбу глухонімої жінки з нормальним чоловіком яка дитина народиться? 

3.Синдактилія (зростання пальців) успадковується як ознака домінантна. Яка ймовірність народження дітей з такою аномалією, в сім’ї, де один з батьків за цим геном гетерозиготний, а інший має нормальну будову пальців?
(задача на 2закон)
4.Жінка хвора на гіпертонію (домінантна ознака), одружилась із здоровим чоловіком. Усі їхні діти – гіпертоніки. Яка ймовірність прояву хвороби в онуків від шлюбу сина зі здоровою жінкою.

Увага 2021-2022 навчальний рік! 

18.10.21

Тема: Структура клітини. Поверхневий апарат.

1. Переглянути відео, за допомогою, якого познайомитися з новими термінами та поняттями: плазматична мембрана та її функції, надмембранний та підмембранний комплекси, види транспорту, екзоцитоз, ендоцитоз, піноцитоз, фагоцитоз.




2. Скласти конспект і відповісти на запитання слайдів № 2,
 3, 19.
Опрацювати § 9.

11.10.2021

Тема: Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини.

1.Переглянути відео урок.


2. Використавши відео, оформити лабораторну роботу.


3.Ознайомитися з § 13,14.

 

08.10.2021       

 Тема: Нуклеїнові кислоти. АТФ.

1. Переглянути відео урок.

2. Скласти конспект, переглянувши презентацію і виконати завдання.

3.Ознайомитись з § 7, письмово завдання стор. з 1-5

08.04.21

Тести за темою: «Еволюція органічного світу»


І. Виберіть одну правильну відповідь.

1. Наука,що вивчає вимерлі організми,які колись жили на нашій планеті:

А) біохімія                   Б)біогеографія                     В)антропологія                      Г) палеонтологія

2.Природний добір, за класичним дарвінізмом, є наслідком:

А) модифікаційної мінливості                       Б)дивергенції

В)боротьби за існування                                 Г)конвергенції

3.Назвіть найдавнішого представника роду Людина:

А) людина прямоходяча                  Б)людина розумна

 В) людина вміла                              г) людина неандертальська

4.Неандертальці жили на території:

А)  Південної Америки                                Б) Австралії 

В) Європи                                                      Г)Азії

5. Назвіть фактори еволюції за Ж.-Б.Ламарком:

А) природний добір                              Б)прагнення організму до вдосконалення

В) боротьба за існування                      Г) визначена мінливість                                                                                                                                                                                                                                     6.Розташуйте в правильній послідовності представників родини Люди в порядку їх виникнення, починаючи від найдавнішого: 

А) ардипітек                                                 Б) сахельантроп

В)неандерталець                                          Г)австралопітек

 7. Прихильники, якої гіпотези стверджують, що життя занесене на нашу планету ззовні?

А) пансермії   б)абіогенезу   в)креаціоністичної    г)стаціонарного   стану                                             8.Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика

 

А  Ароморфози

 

Б  Ідіоадаптація

В  Загальна дегенерація

1  підвищення рівня організації організмів, які дають можливість засвоювати нові середо-вища мешкання

1 спрощення організації в організмів, які перейшли до сидячого, малорухли-вого чи паразитичного способу життя

1 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуванням до кон-кретних умов мешкання

2 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуван-ням до конкретних умов мешкання

2  підвищення рівня організації організмів, які дають можливість зас-воювати нові середовища мешкання

2 спрощення організації в організмів, які перейш-ли до сидячого, мало-рухливого чи паразитич-ного способу життя

3 спрощення організації в організмів, які пе-рейшли до сидячого, малорухливого чи пара-зитичного способу життя

3 зміни організмів, які не зачіпають рівня їхньої організації та слугують пристосуванням до кон-кретних умов мешкання

3  підвищення рівня організації організмів, які дають можливість засвоювати нові середо-вища мешкання

9.Виберіть твердження, які входять до основних положень синтетичної теорії еволюції:


      1.  найменшою одиницею еволюції є популяція;


      2.  еволюція має направлений характер;

      3. 
 матеріалом для еволюції є мутації;


      4.еволюція є оборотним процесом                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

24.02.21

 3 Закон Менделя.

Взаємодія генів.

Генетика статті. Успадкування, зчеплене зі статтю.

Дистаційне навчання з 11.01.21

22.01.21

Тема: Класичні методи генетичних досліджень.

Перевірка вивченого матеріалу.

Виконати тестові завдання(вказувати тільки букву)

1. Назва процесу злиття жіночої та чоловічої статевих клітин:

A) оогенез;

B) гаметогенез;

В) запліднення;

Г) сперматогенез.

2. Під час гаметогенезу на стадії дозрівання клітини діляться шляхом:

A) мітозу;

Б) мейозу;

B) мітозу та мейозу;

Г) не діляться.

3. Під час сперматогенезу в період росту утворюються:

A) сперматиди;

Б) сперматозоїди;

B) сперматоцити І порядку;

Г) сперматоцити II порядку.

4.Партеногенез — це:

A) процес утворення органів;

Б) процес утворення тканин;

B) індивідуальний розвиток організму;

Г) форма статевого розмноження.

5. Стінки бластули складаються з:

A) одного шару клітин;

Б) двох шарів клітин;

B) трьох шарів клітин;

Г) чотирьох шарів клітин.

6. Укажіть послідовність стадій ембріонального розвитку.

A) бластула;

Б) нейрула;

B) гаструла;

Г) дроблення.

7.Зигота утворюється під час:

а) щеплення

б) поділу клітин

в) утворення гамет

г) злиття гамет

8. Укажіть стадію зародкового розвитку, на якій формуються зародкові листки:

а) дроблення

б) гаструла

в) морула

г) бластула

9. Зовнішній шар гаструли називається:

а) ектодерма

б) ентодерма

в) мезодерма

10. Онтогенез -це:

а) Постембріональний розвиток організму

б) Історичний розвиток організму

в) Індивідуальний розвиток організму від запліднення до смерті

г) Ембріональний розвиток організму

11. З ектодерми у людини розвиваються:

а) Потові залози

б) легені

в) Кишечник і дерма

г) Печінка і підшлункова залоза

12. З мезодерми формується:

а) легені

б) травна система

в) кровоносні судини

До вашої уваги відео урок з нової теми.

Домашнє завдання: знати основні методи генетичних досліджень.

21.01.21

Тема: Етапи індивідуального розвитку організмів.

До вашої уваги пропоную відео урок.

Завдання: за допомогою відео скласти конспект.

15.01.21 

Тема: Особливості будови статевих клітин. Запліднення у рослин і тварин.

Актуалізація опорних знань

1.Вставте в текст пропущені слова:

Мейозом називається _______ _______ клітин, при якому відбувається ________ числа хромосом. При цьому з _______ клітини утворюється _____.

Мейоз складається з ______ послідовних поділів, причому __________ДНК передує тільки _________ поділу. У мейоз вступають хромосоми, що складаються з ______ сестринських ______________.

2.Виберіть ознаки, які характеризують мітоз та мейоз:

а. Після інтерфази клітина ділиться один раз

б. Після однієї інтерфази клітина ділиться двічі

в. У профазі першого поділу відбувається кон'югація хромосом

м Кон'югація хромосом в профазі не відбувається

д. Утворюються дві клітини з таким же числом хромосом, як і в материнській клітині

е. Утворюються чотири клітини з зменшеним вдвічі числом хромосом

Уважно переглянути презентацію, опрацювати матеріал, виписати основні поняття.

Виконати: 

1. лабораторну роботу (слайд № 12)

2. завдання вказане на слайді № 27

 


 14.01.21 

Тема: Поділ клітини - мітоз. Його біологічне значеня. Мейоз його біологічне значення.

Спочатку  повторемо вивчений матеріал, виконавши вправу «Вірю – не вірю».

Чи вірите ви, що …(обов'язково)

1.     Пластиди органи цитоплазми, які мають двомембранні структури.

            2. Що рибосоми не мембранні.

3. Грани внутрішні структури мітохондрій.

4. Мітохондрії є спільними для рослин і тварин.

5. У хромосомі знаходиться молекула ДНК.

6. Для лізосом характерним є: можуть брати участь  в синтетичних процесах.

7. Для зернистої ендоплазматичної сітки характерним є: містить рибосоми, що синтезують білки.

       8. Ядерця у клітині формуються у цитоплазмі.

       9. На мембранах незернистої ендоплазматичної сітки синтезуються:  білки.

      10. Фагоцитоз, що відбувається за участю клітинних мембран притаманний: амебі, фораменіферам, гідрі.

     11. Жири в клітині синтезуються в рибосомах.   

12. Клітини рослин відрізняються від клітин тварин наявністю в більшості видів  автотрофного живлення.

Поміркуйте ! Чи бачили ви коли-небудь танок маленьких лебедів з „Лебединого озера”  П. І. Чайковського? Якщо так, то ви зрозумієте, що в процесі поділу клітини відбувається танок маленьких хромосом. Танок, який виконують маленькі хромосоми.

«Щосекунди в нашому тілі сотні маленьких балерин сходяться й розходяться, розташовуються в ряд й розбігаються в різні сторони, немов танцюристи на балі, які виконують складні па старовинного танцю. Цей танець - найдавніший на Землі. Це танець – Життя»,- так описав це явище американський генетик Г.Д.Меллер (1890-1967) Про який танець ідеться?

Спадкова інформація від одного покоління клітин передається наступному поколінню клітин за допомогою хромосом. Ці структури перед поділом клітин подвоюються й розподіляються між новими клітинами. Цей упорядкований розподіл ї є «танцем життя».

 Словникова робота. 

Мітоз (непрямий поділ) – основний   спосіб   поділу  еукаріотичних клітин.

        Клітинний цикл – це період життя клітини від її появи до закінчення поділу,     або загибелі.

        Інтерфаза – період між двома поділами клітин, стан її спокою.

        Поділ клітин – сукупність процесів, унаслідок яких спадкова інформація клітини передається наступному поколінню клітини.

Переглянути навчальне відео та виконати лабораторе дослідження, яке подане у презентації.

Порівняйте у робочому зошиті мітоз і мейоз за планом.

 План порівняння 


1. Кількість поділів.

 2. Кількість утворених клітин з однієї.

 3. Набір хромосом перед поділом у клітинах. 

4. Набір хромосом у дочірніх клітинах. 

5. Стан спадкової інформації у клітинах.

 6. Біологічне значення. 





18.12.20

Тема: Будова гена. Основні типи РНК. Транскрипція.
Завдання: опрацювати інформацію, виписати та вивчити поняття. Замалювати будову генів.
Які особливості організації генів прокаріотів?
У прокаріотів генетичний матеріал має оперонну організацію. Концепцію оперона запропонували в 1961 р. французькі вчені Франсуа Жакоб і Жак Моно, за
що отримали Нобелівську премію(1965 р.Оперон (від лат. operor – працюю) – функціональна одиниця організації геному прокаріотів. До складу оперона входять один або декілька структурних генів. Ці гени відповідають за синтез білків, залучених до одного ланцюжка біохімічних перетворень. Так, лактозний оперон кишкової палички містить спадкову інформацію про три білки, що беруть участь у поглинанні та розщепленні лактози. Структурні гени прокаріотів не мають мозаїчної структури, тобто в їхньому складі немає розподілу на кодувальні (екзони) й некодувальні (інтрони) ділянки.

Крім структурних генів оперони мають регуляторні ділянки (оператор, термінатор), за рахунок яких забезпечується активність оперона як цілісної системи. На роботу оперона впливає самостійний регуляторний ген (не плутати з регуляторними ділянками), що синтезує відповідний регуляторний білок і не обов’язково розташовується поруч з опероном. З появою в навколишньому середовищі лактози її
молекули зв’язують цей регуляторний білок, перешкоджаючи його приєднанню до оператора. Структурні гени переходять до активного стану й продукують одну молекулу іРНК для синтезу трьох білків. Таким чином, оперонна організація геному прокаріотів забезпечує упорядковану й регульовану активність генів залежно від умов середовища та діяльності інших генів. Отже, для генів прокаріотів властива оперонна організація та відсутність мозаїчної будови.
Які відмінності організації генів еукаріотів?
Гени еукаріотів мають складнішу будову. По-перше, в структурній частині генів є ділянки, що кодують спадкову інформацію – екзони (від англ. expression – вираження), і ділянки, що її не кодують – інтрони (від англ. intervening sequence – проміжна послі-
довність). Кількість і розташування інтронів специфічні для кожного гена. Така будова структурних генів еукарітотів називається мозаїчною. Науковці вважають, це може бути механізмом, який обмежує мутаційний процес. При цьому інтрони виконують функцію «пасток» мутацій.
По-друге, відбувається ускладнення й урізноманітнення регуляторних ділянок. Так, перед оператором можуть розташовуватися ділянки ДНК, що впливають на рівень транскрипції (наприклад, енхансери). І по-третє, збільшуються розміри ділянок ДНК, що відокремлюють гени один від одного (спейсерів). У прокаріотів до складу спейсерів входило декілька пар нуклеотидів, а у еукаріотів ці ділянки значно більші, містять повторювані послідовності ДНК (сателітна ДНК, «стрибаючі гени» тощо) й займають значну частину геномної ДНК. Якщо елементи спейсерів опиняються в екзонах структурних генів або поруч із ними, то функції генів змінюються.
Отже, гени еукаріотів відрізняються більшими розмірами, наявністю мозаїчної структури та ускладненням регуляторних генів і елементів.

Уважно переглянути відео, дізнатися про нові поняття.

03.12.20.

Тема: Фотосинтез: темнова та світлова фази.

02.12.20

Тема: "Клітинне дихання"


23.10.20

Тема: Цитоплазма та органели. Поверхневий апарат еукаріотичної клітини.
1. Переглянути відео, за допомогою, якого познайомитися з новими термінами та поняттями: плазматична мембрана та її функції, надмембранний та підмембранний комплекси, види транспорту, екзоцитоз, ендоцитоз, піноцитоз, фагоцитоз.

2. ОЗНАЙОМИТИСЯ §9, 10.
3. Виписати усі поняття та вивчити.
КЛІТИНА – елементарна біологічна система,
головна структурна та функціональна одиниця живого,
основними властивостями якої є саморегуляція,
самовідтворення і самооновлення.

Яке значення сучасної клітинної теорії?
Дослідження клітини були об’єднані наприкінці
30-х років ХІХ ст. у клітинну теорію, яка стала осно-
вою цитології. Клітинна теорія це фундаментальне
узагальнення біології, що визначає взаємозв’язок
усіх проявів життя на Землі з клітиною, характеризує
клітину водночас як цілісну самостійну
живу систему та як складову багатоклітинних
організмів рослин і тварин. Клітинна теорія сфор-
мульована німецьким ученим Т. Шванном у 1839 р.
у науковій праці «Мікроскопічні дослідження про
відповідність у структурі й рості тварин і рослин».
Основні положення цієї теорії були такими: 
а) всі організми складаються з клітин або в різні способи утворені з них;
б) клітини рослин і тварин подібні за головними рисами. У доповненні й розвитку цих уявлень брали участь К. М. Бер, Р. Вірхов та інші.
На сучасному етапі розвитку цитології клітинна теорія включає
такі положення:
▪ клітина – елементарна одиниця будови і розвитку всіх живих організмів;
▪ клітини всіх одно- і багатоклітинних організмів подібні за походженням, будовою, хімічним складом, основними процесами життєдіяльності;
▪ кожна нова клітина утворюється тільки в результаті розмноження материнської клітини;
▪ у багатоклітинних організмів, які розвиваються з однієї клітини, різні типи клітин формуються завдяки спеціалізації протягом онтогенезу і утворюють тканини;
▪ із тканин формуються органи, які тісно пов’язані між собою.
Отже, клітинна теорія як узагальнення знань про клітину стала
одним з вирішальних доказів єдності живої природи, дала основу для розуміння суті життєвих процесів.
    Цитоплазма складається з таких компонентів, як гіалоплазма, цитоскелет, включення і органели.
Цитоскелет – сукупність мікрониток і мікротрубочок, які ви-
конують насамперед рухову та опорну функції. Мікронитки (мі-
крофіламенти) побудовані зі скоротливих білків актину і міозину, мікротрубочки – із спірально упакованих одиниць білка тубуліну.
Гіалоплазма (від грец. гіалос – скло), або цитозоль, – основа цитоплазми, її матрикс, що є прозорим розчином органічних і неорганічних речовин у воді.
Включення – непостійні клітинні структури, що є запасливими сполуками або продуктами обміну речовин і роль яких у клітині пасивна. Вони мають вигляд зерен, кристаликів, краплин і слугують для забезпечення життя клітини або з’являються в результаті її функціонування.




Краплини олії в клітинах

насіння соняшнику

Отже, ЦИТОПЛАЗМА (від грец. цитос – клітина і лат. plasma – виліплене, створене) – частина клітини, що міститься між поверхневим апаратом і ядром, має високий ступінь структурної й функціональної організації.

    За особливостями  будови органели клітин поділяють на одномембранні (ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі), двомембранні (мітохондрії, пластиди) та немембранні (рибосоми, клітинний центр).

Ендоплазматична сітка (ЕПС) – одномембранна органела у вигляді системи цистерн, трубочок, міхурців, що беруть участь у клітинному обміні й транспортуванні речовин.

Виокремлюють гладку (без рибосом) і шорстку (з рибосомами) ЕПС. Основними функціями є синтез білків, вуглеводів, жирів, транспортування речовин по клітині та утворення вакуолей.

Комплекс Гольджі (КГ) – одномембранна органела у вигляді системи цистерн, трубочок, міхурців, що здійснює клітинні процеси секреції й екскреції. Забезпечує перетворення сполук, що надходять із ЕПС, на функціональні продукти (гормони, ферменти тощо). Ці молекули упаковуються у міхурці й транспортуються по клітині або секретуються назовні. Ще однією важливою функцією є утворення лізосом.

Лізосоми (від грец. лізис – розщеплення, сома – тільце) одномембранні органели у вигляді округлих міхурців, що містять ферменти для клітинного травлення. Ці органели окрім розщеплення складних органічних речовин до простих знищують чужорідні сполуки, відпрацьовані органели, заражені вірусами клітини тощо.

Вакуолі (від лат. vacuus – порожній) – одномембранні органели, що беруть участь у секреції, екскреції та запасанні сполук. Розташовуються в клітинах тварин (травні, секреторні й скоротливі вакуолі), рослин (осморегуляторні й секреторні вакуолі) й грибів (запасливі й секреторні вакуолі). Особливо добре розвинуті вакуолі в клітинах рослин, де забезпечують стан напруги клітинної стінки.

Мітохондрії (від грец. мітос – нитка та хондріон – зернятко) –двомембранні еукаріотичні напівавтономні органели клітинного дихання. Найхарактернішою особливістю будови є кристи (гребені), на яких виявлено дрібні тільця – АТФ-соми з ферментами для синтезу АТФ. Всередині розташовані ДНК, іРНК, рибосоми для синтезу власних білків. Енергетична функція мітохондрій складається з таких процесів, як: а) окиснення органічних сполук, завдяки чому мітохондрії називають дихальним центром клітин; б) синтез АТФ, через що мітохондрії називають енергетичними станціями клітин.

Пластиди (від грец. пластос – виліплений) – це двомембранні напівавтономні органели рослинних клітин, що здійснюють живлення й запасання речовин. Цей вид органел поділяють на хлоропласти (здійснюють фотосинтез і синтез АТФ), хромопласти (зумовлюють забарвлення пелюсток, плодів) і лейкопласти (запасають крохмаль).

Рибосоми (від назв РНК і грец. сома – тільце) – немембранні універсальні органели, що складається з рРНК та білків і забезпечують синтез білків. Вільно розташовані в цитоплазмі, прикріплені до мембран зернистої ЕПС, на ядрі, в пластидах і мітохондріях.

Клітинний центр (центросома) – немембранна органела, що складається з центріолей. У клітині ця органела розміщується біля ядра. Стінки циліндра формують 9 триплетів мікротрубочок, розміщених по колу. Виконує такі функції, як поділ клітини та організація цитоскелета.

Отже, органели (від грец. органон – знаряддя), або органоїди, –це сталі клітинні структури, які мають специфічну будову та виконують життєво важливі функції клітини.

Органели клітин: 1 – ендоплазматична сітка; 2 – комплекс Гольджі; 3 – лізосома;
4 – вакуоля; 5 – мітохондрія; 6 – пластида; 7 – рибосома; 8 – клітинний центр

22.10.20

Тема: Типи клітин та їх порівняльна характеристика. 

1. Переглянути відео, та презентацію за допомогою, яких більш детально роздивитися будову клітин.
2.§ 12-13 стор.74 Замалюйте та порівняйте клітини за будовою. Зробіть висновки.

18.05.20

Тема: Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині

Порівняння класичних і сучасних біотехнологій
Класична селекція
Створення ГМО
Ґрунтується на природному процесі, який використовується людиною
Ґрунтується на природному процесі, який використовується людиною
Використовується не менше як 10 тисяч років (із застосуванням штучного мутагенезу не менше ніж 80 років)
Використовується понад 30 років
Працює одразу з кількома тисячами генів
Працює з одним геном
Створює організми, які генетично значно відрізняються від природних форм
Створює організми, які генетично значно відрізняються від природних форм
Потребує значного часу для виведення нових форм
Потребує меншого часу для виведення нових форм
 Опрацювати §62,63

15.05.20

Тема: Огляд традиційних біотехнологій. Основи генної та клітинної інженерії.
1. Ознайомитися з презентацією та виконати завдання на слайдах 13,14,15(письмово)

08.05.20

Тема: Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.
1. Ознайомитись з презентацією і виписати терміни(екстер'єр, аутбридинг, імбридинг, методи селекції тварин)

2.Заповнити таблицю «Походження свійських тварин»

Архар, муфлон

Тарпан

Тур

Кабан

Банківські кури

Сірий гусак

Сріблястий карась

3.Відповісти на питання стор. 317-318 (письмово)

04.05.20

Тема: Поняття про селекцію. Методи селекції.
1. Переглянути презентацію, зробити конспект.

2. Центри різноманітності та походження культурних рослин. 

Користуючить картою та додатковими істочниками, заповніть таблицю:

3. Опрацювати §58,59.

27.04.20

Контрольна робота з теми: "Надорганізмові біологічні системи"

І рівень
Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)
1.                Термін «біогеоценоз» у 1942 році запропонував відомий еколог:
а) К. Мебіус; б) Е. Зюсс; в) Е. Геккель; г) В. М. Сукачов.
2. Поява й розвиток рослинних угруповань у місцях, де рослинності раніше не було являє собою:
а) первинну сукцесію; б) екосистему; в) вторинну сукцесію; г) агроценоз.
3. Популяції гетеротрофних організмів, які живляться живими істотами чи мертвою органічною речовиною, називають:
а) консументами; б) продуцентами; в) редуцентами; г) антагоністами.
4. Переплітаючись ланцюги живлення утворюють:
а) колообіг речовин; б) правило екологічної піраміди; в) трофічну сітку; г) піраміду біомаси.
5. Вкажіть, яка рослина занесена до Червоної книги України:
а) Зозулині черевички; б) Коронарія зозулин цвіт; в) Астрагал солодколистий; г) Вербозілля лучне.
6. Вкажіть, які природні території, створені з метою збереження і відтворення певних природних комплексів або окремих видів організмів:
а) Національний природний парк; б) Природний заповідник; в) Заказник; г) Біосферний заповідник.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам (1 б.)
7. Екосистема – це …
8. Природний заповідник – це …
9. Продуценти – це …
ІІІ рівень
Завдання на відповідність та послідовність (2 б.)
10. Встановіть відповідність між терміном та його визначенням:
1. Закон оптимуму;         а) водна оболонка Землі;
2. Гідросфера;                 б) кожний з факторів має лише певні межі позитивного
                                                  впливу на організми;
3. Мутуалізм;                        в) послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки
                                                 або продукти життєдіяльності слугують об`єктом
                                                  живлення для організмів іншого;
4. Ланцюг живлення;            г) взаємовигідне співжиття організмів.
11. Розташуйте етапи вторинної сукцесії по порядку їх виникнення:
а) формування молодого соснового лісу; б) зникнення культурних рослин; в) формування трав`янисто-чагарникової рослинності; г) розвиток бур`янів.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12. Що таке біосфера і чому її не можна вважати окремою оболонкою Землі? Відповідь обгрунтуйте.

24.04.20

Тема: Біосфера як цілісна система.

Завдання:  Опрацювати § 55,56,57
Заповнити таблицю.
Підготувати проект: Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості.

«Позитивний та негативний вплив людської діяльності на стан біосфери»
Позитивний вплив
Негативний вплив



17.04.20

Перевірка д/з
Біологічний диктант (записати відповіді у зошиті)
1.      Наука про взаємозв’язки організмів з навколишнім середовищем –
2.      Фактори навколишнього середовища, що впливають на організм –
3.      Фактори неживої природи –
4.      Фактори живої природи –
5.      Фактори людської діяльності –
6.      Сукупність організмів різних видів, які взаємодіють між собою та навколишнім середовищем –
 7.      Види організмів, пов’язаних між собою харчовими відносинами у певній послідовності –8.      Трофічна сітка забезпечує –
9.      Глобальна екологічна система, межі якої зумовлені життєдіяльність організмів –
10.   Межі біосфери формують 


Тема урока: Стабільність екосистем та причини її порушення.




Причини змін екосистеми (складання опорного конспекту)
Екосистема може нормально функціонувати за відносно стабільних умов зовнішнього середовища. Екосистеми здатні підтримувати гомеостаз, проте в них може відбуватися зміни.

Сукцесія – послідовні зміни угруповань організмів, які з часом призводять до перетворення екосистем.
Види сукцесій
Первинні
розвиваються паралельно з ґрунтоутворенням під впливом постійного потрапляння ззовні насіння, відми­рання нестійких до екстремальних умов сіянців і лише з певного часу – під впливом міжвидової конкуренції.
Вторинні
розвивається в тому випадку, коли на зайня­тій ним території зберігся грунт і насіння попереднього біоценозу. Через це із самого початку вторинної сукцесії міжвидова конкурен­ція відіграє значну роль

1.      Причини сукцесій.
Причини сукцесій
Зміни викликані життєдіяльністю організмів
Зміни викликані факторами фізичного середовища
Вплив діяльності людини на стан біосфери 
Внаслідок антропогенного впливу виникають такі екологічні проблеми:
- урбанізація;
- зміна клімату та стану атмосфери;
- нераціональне використання енергетичних ресурсів;
- забруднення вод Світового океану;
- ерозія та забруднення ґрунтів;
- знищення лісів;
- знищення біологічного різноманіття
Головні проблеми забруднення атмосфери:
-         Парниковий ефект;
-         Озонові дири;
       Кислі дощі;
-         Смог
Узагальнення і систематизація знань.
Заповнити графу «Заходи по усуненню забруднення»

Середовище
Забрудники
Заходи по усуненню забруднення
Повітря
Пил, зола, сажа, оксиди азоту, озон, свинець, ртуть, ванадій, оксиди вуглецю, сірководень, аміак

Вода
Фізичні, хімічні, біологічні та радіаційні забруднення, нафтопродукти

Грунт
Оксиди фосфору, пил добрив, нітрати, добрива, пестициди

1.  Знайдіть «завий» термін та поясніть чому він «завий»:
А) поле, сад, акваріум, океан, виноградник, плантація, квітник.
Б) ліс, степ, тундра, болото, плантація, океан.
2.  Розгадайте кросворд.



1

Е













2
К













3
О












4

С













5
И












6

С













7
Т












8

Е









9




М













10
А









13.04.20
Тема уроку: Харчові зв'язки, потік енергії та колообіг речовин в екосистемах.
Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори.

Учні конспектують в зошит схему та поняття.


Зв’язки між популяціями бувають різних видів :
1.Антагоністичними;
2. Нейтральними;
3.Мутуалістичними.
Антагоністичні-кожна із взаємодіючих популяцій різних видів відчуває негативний вплив іншої.

Наприклад – Конкуренція





Біологічну частину екосистеми складають різні групи організмів, об’єднаних між собою просторовими і харчовими(трофічними )зв’язками.










Пригадаємо. Колообіг речовин-це обмін речовинами між абіотичною(неживою) і біотичною (живою)частинами екосистем.
Правило екологічної піраміди

Кожна екосистема характеризується певною продуктивністю.
Її виражають в одиницях маси або енергії. Для всіх  екосистем характерні певні закономірності.
Їх відображає правило екологічної піраміди:маса кожної подальшої ланки ланцюга живлення прогресивно зменшується, причому продукція організмів кожного наступного трофічного рівня завжди менша у середньому до 10 раз за продукцію попереднього.
Так кількісні закономірності передачі маси органічної речовини від одного трофічного рівня ланцюга живлення до іншого (продуктивність організмів при цьому виражають у одиницях маси сухої речовини)відбиваю піраміда біомаси.
Піраміда біомаси демонструє ту закономірність, що консументи 1 порядку запасають у 5-10 разів меншу біомасу, ніж біомаса продуцентів, яку вони споживають і так далі:з кожною наступною ланкою ланцюга живлення біомаса, яку запасають організми вищого трофічного рівня, зменшується  в 5-10 разів порівняно з тією, яку вони споживають. Відповідні закономірності передачі енергії від однієї ланки до іншої ланки ланцюга живлення демонструє піраміда енергії.
Завдання:
Опрацювати параграфи 51,52,53
Користуючись інформацією  скласти ланцюги живлення лісу, річки, степу, моря.



Комментариев нет:

Отправить комментарий